Als de muren konden praten

24-04-2014

De redactie van in-dokkum.nl heeft mij gevraagd een column te schrijven over gebeurtenissen in en rond ons hotel. De eerste vraag die bij mij bovenkwam was ‘Kan ik dat wel?’. De volgende waren ‘Wil ik dat wel?’ en ‘Durf ik dat wel?’. Dit duurde precies twaalf seconden, natuurlijk wil ik dat wel!
Ons hotel bestaat al meer dan 425 jaar als uitspanning, herberg cq. hotel. Wat moet zich hier in de loop van de geschiedenis veel hebben afgespeeld. Als de muren konden praten!
De Watergeuzen Jan Abels en zijn broer Fokke Abels kwamen uit Dokkum, maar werden daar door Alva en de Spanjaarden weggejaagd. Misschien hebben de Watergeuzen wel overleg gehad in wat nu onze rookkamer is. Piet Paaltjens woonde in Foudgum, hij zal hier toch zeker ook wel eens een borreltje hebben gehaald of een afspraak hebben gehad?
Van de tachtig jarige oorlog tot nu, 2014. Zelf maken we met bijna 14 jaar nog maar een klein deel uit van deze lange historie. Toch hebben we al de nodige vrolijke, hilarische, ontroerende en verdrietige dingen meegemaakt met ons personeel, onze zeer gewaardeerde gasten en een enkele keer met wat minder gewenste gasten (maar daarover een andere keer meer…).
Nu snel weer verder met de Koningsdag, gezellige vrijmarkt, terrasjes vol, kermis, muziek in de feesttent en wat niet meer. Het wordt weer een druk weekend, maar wat hebben we een mooi vak: het zoveel mogelijk mensen naar de zin maken.
Wij wensen u een zonnige, feestelijke Koningsdag!

Plaats een reactie